- Orgel -

"Elk orgel heeft een verhaal"

"Een kerk is een concertzaal waarin de mensen per ongeluk met hun rug naar het orgel zitten."

Een kerk- of pijporgel is in essentie een blaasinstrument dat via klavieren bespeeld wordt. De bespeler noemt men organist.

Het orgel staat in veel Nederlandse kerken nog steeds centraal bij de begeleiding van kerkmuziek. De laatste decennia winnen andere instrumenten – mede onder invloed van de evangelische beweging – aan populariteit. Zoals de gitaar, het drumstel, trompetten en fluiten. Een deel van de christenen vindt de teloorgang van het orgel jammer. Maar het orgel als instrument zelf was bij haar introductie in de protestantse kerken ook behoorlijk omstreden. Zo noemde Johannes Calvijn (1509-1564), een van de voormannen van de Reformatie, het orgel de ‘sirene van de duivel’.

het verhaal van ons mooie orgel

Zoals in elke kerk, kan een orgel niet ontbreken. Ten tijde van de bouw van onze kerk in 1956 werd 'van Vulpen' uit Utrecht gevraagd een orgel te ontwerpen en te bouwen. En dat deden ze. Het Van Vulpen-orgel werd op 19 December 1957 in gebruik genomen met een bespeling door Lamert Erné van de 'Supervisie Orgelcommissie Ned Hervormde Kerk'

Tegenwoordig is het 'van Vulpen-orgel' niet meer in gebruik. Op de tegenoverliggende galerij staat tegenwoordig een Johannus-orgel van het type Sweelinck.

Technische gegevens

Manuaal 5: Manuaal: Gedekt 8′, Principaal 4′, Roerfluit 4′, Octaaf 2′, Scherp II sterk (gedeeld).
Matriaal pijpen Tin en lood
Pedaal aangehangen
Totaal aantal stemmen 5
Manuaalomvang C-f3
Pedaalomvang C-d1
Toetstractuur Mechanisch
Registertractuur Mechanisch
Windlade(n) Sleeplade
orgelkas Massief Slavonisch eikenhout

Toen in 1956 onze kerk gebouwd werd kregen we daar ook een orgel bij. De gebroeders van Vulpen uit Utrecht werd gevraagd om een orgel te bouwen. En dat deden ze dan ook maar al te graag. Tijdens het ontwerpen van de drie kerken in Luttelgeest was er bedacht om elke kerk een eigen thema te geven.

De Rooms-Katholieke kerk zou refereren naar de architectuur uit de middeleeuwen. De Gereformeerde kerk zou in de stijl van de 'Delftse school' gebouwd worden en de Hervormde kerk, onze kerk, werd gebouwd naar de nieuwe stijl van de wederopbouw, de 'wederopbouwarchitectuur'. De orgel bouwers kregen dan ook de opdracht mee om hier mee aan de slag te gaan.

Na enkele besprekingen werd een een voorstel gedaan voor het te bouwen orgel, van Vulpen kwam met 2 ontwerpen en legde deze voor aan de Kerkraad. helaas zijn de orginele ontwerp voorstellen verloren gegaan. Het enige wat is over gebleven is deze brief:

En deze brief met het uiteindelijke voorstel van ons orgel met de originele technische gegevens.

"De tijden veranderen, en wij met hen"

Het prachtige Gebr. van Vulpen orgel wordt helaas niet meer bespeeld. De moeilijkheidsgraad om te kunnen spelen op dit orgel is een kunst die niet veel organisten meer kunnen. Er werd gekozen voor een nieuw orgel. Dat werd een Johannus Sweelinck orgel, een blank eiken orgel welke werd geplaatst op de gallerij tegenover het van Vulpen orgel.

De Johannus Sweelinck 10 is een blank eiken orgel uit de alom bekende Sweelinck lijn. Johannus is een toonaangevende orgelbouwer die in der landen bekend staat vanwege het unieke “Johannus geluid”. Dit Sweelinck orgel met uitgebreid versterkersysteem beschikt ook over dit typische klankkarakter wat het een alom geliefd model maakt.

Technische gegevens

Rolluik: ja
Klankstijlen: Romantisch
Kleur: Blank Eiken
Aantal Stemmen: 38
Pedaal: 30-Tonig
Aantal Klavieren: 2
Type Registers: Tuimelregisters (verlicht)
Aantal Zwelpedalen: 3
Bank met Berging: ja
Inschuifbaar Pedaal: nee

Dispositie

HOOFDWERK ZWELWERK PEDAAL
Bourdon 16' Prestant 8'  Prestant 16'
Prestant 8' Roerfluit 8'  Subbas 16'
Holpijp 8' Viola di gamba 8' Octaafbas 8'
Fluit Celeste 8' Vox celeste 8' Gedekt 8'
Gamba 8'  Octaaf 4' Koraalbas 8'
Octaaf 4'  Koppelfluit 4'  Nachthoorn 2'
Open Fluit 4' Quintfluit 2 2/3'  Ruispijp IV
Quint 2 2/3' Woudfluit 2' Bazuin 16'
Octaaf 2'  Nasard 1 1/3' Trompet 8'
Blokfluit 2'  Sesquialter II Klaroen 4'
Cornet IV  Scherp III
Mixtuur V Fagot 16'
Trompet 8'  Dulciaan 8'
Vox Humana 8' Hobo 8'

Wil je meer weten over Orgels? klik dan hier.